راشین 6 ساله یکی از  8 نفر همراهی که پر طاقت تر از بقیه ازجهت کوه پیمائی بحساب می آمد او زودتر رسید و اولین عکس یادگارری را گرفت. 

fa.wikipedia.org/wiki   /غار_گزیده ای ازوبلاگ زیر با اندکی دخل وتصرف

غارشاهپور در کنار ویرانه‌های شهر تاریخی بیشاپور و مشرف بر روستای تنگ چوگان وسطی  قراردارد. تنگ چوگان، دارای 3 روستای تنگ چوگان بالا، تنگ چوگان پایین و تنگ چوگان وسطی است

          ساعت 5/10 از دریاچه پریشان حرکت کردیم و از راه اصلی پس از گذشتن از تنگه چوگان علیا (روستای کشکولی)   ساعت 11 صبح به پای کوه رسیدیم در مسیر و نزدیکی دامنه کوه شاهپور شاهد گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار و حجاری‌های دوره ساسانیان بودیم

        در ابتدای راه غار روی سنگی نوشته شده بود تا غار2800متر. باید یاد آورشوم که کوههای مانند غارحرا در مکه سربازکش و  چشمه وسفه از کوههای تپال و تخت پیغمبر در زمان آباد شاهرود،  کوه سرآسیاب (پارک قائم) درکرمان، قلعه بابک در منطقه ارسباران شهر کلیبر، قلعه الموت در الموت قزوین، قلعه رودخان در فومن از توابع گیلان، برفخانه طزرجان ازکوههای شیرکوه یزد، غار اصحاب کف در نخجوان رفته بودم اما برایم هیچکدام به جز غارحرا که بسبب احساسی بودن و جنبه بی حد روحانیتش،  به غرور آفرینی غار شاهپور اول نبود شاید راز ماندگاری این مجسمه و مبتکران وسنگتراشان آن در این منطقه خود ضامن ماندگاری 1000ساله اش می باشد زیرا مخربین هنگام رسیدن به مجسمه طاقتی برای انهدام و تخریبش نداشتند. ولی باز این سند افتخار ایرانیان از دست نا اهلان روزگار در امان نمانده و بدست نابکاران بزمین می افتد. خوشبختانه با هوشیاری عده ای از فرزندان غیور و دلسوز وطن دوباره به پا ایستاده و نظاره گر جمع مشتاقان خویش می گردد. اطلاعات کاملی در سایت ذکرشده بالا وجود دارد که نظر دوستداران را به آن جلب می نمایم.

         والریانوس رومی، برای جبران شکستهای قبلی به ایران حمله کرده و شکست می خورد، او با ۷۰ هزار نفر از صاحب منصبان و لشکریانش به اسارت درمی آیند (۲۶۰ میلادی). شاپور مراسمی در تیسفون پایتخت ایران، برگزار کرده و در حضور والریانوس و ژنرال‌هایش ایران را خورشید گیتی تاب و تنها ابر قدرت دنیا می خواند و دستور می دهد تا نقش این پیروزی را در محل‌های متعددی بر کوه حک نمایند. معروف ترین این نقوش‌ در نقش رستم و بزرگترین و باشکوه ترین‌هایشان در تنگ چوگان قرار دارد.

        اولین نقش برجسته شاپور اول سوار بر اسب است. جنازه گردیانوس در زیر پاهای اسب شاپور و دستان والریان به نشانه اسارت در دست شاپور و فیلیپ نیز در جلوی اسب شاپور زانو زده و تقاضای صلح دارد. افسران و نظامیان ایرانی در ۵ ردیف سوار بر اسب در پشت سر شاپور و سربازان و صاحب‌منصبان رومی در ۵ ردیف در جلوی شاپور در حال حمل هدایا و پیشکش‌هایی برای او دیده می‌شوند.

        در این نقش برجسته ۱۱۵ پیکر دیده می‌شود که از این نظر رکورددار نقش برجسته های ایرانی به شمار می‌آید.

             دومین نقش برجسته مربوط به پیروزی بهرام دوم بر اعراب می‌باشد. در این نقش برجسته بهرام سوار بر اسب است و اعراب در حال راهنمایی برای پیشکش اسب و شتر در مقابل او دیده می‌شوند.

            سومین نقش، مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط بهرام اول از اهورامزدا است.

            حکاکی بسیار هنرمندانه بوده و چین و چروک ها و حرکت لباس و جزییات فیزیکی اسب و رگ‌های روی پای اسب به شکل حیرت انگیزی تناسب دارد.

           چهارمین نقش پیروزی بهرام دوم (شاپور دوم- ذوالاکتاف) بر یاغیان است. در سمت راست او سربازان و سرداران ایرانی و اسرا و یاغیان در سمت چپ توسط سربازان ساسانی به حضور شاه آورده می‌شوند.

           نقش پنجم در سمت راست تنگه واقع شده و از بقیه سالم تراست و پیروزی شاپور بر دولت روم را نشان می دهد.

             ششمین و آخرین نقش در سمت راست تنگه و در کنار جاده واقع شده و بیشترین آسیب را در طی زمان دیده است.نقوش مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط شاپور اول از اهورامزدا و همچنین پیروزی وی در جنگ با رومیان را نشان می دهد.

بهترین وزیباترین بیان و گزارش درکتاب شاهنامه فردوسی آمده است

                         دیگر فاصله زیادی نمانده، با هر نگاه به ورودی غار شاهپور زانوها توان بیشتری میگیرند.

             

                 

          

               زیباست از بالا به پائین نگریستن و برهمت خویش بالیدن ولذت بردن

      

                

       بیاد سورت و آبنما های زیبایش آن یکی برفراز کوه و این یکی در عمق کوه7فروردین94

             باید دید و از شگفتی های طبیعت دور از دسترس نیز لذت برد

                    چه کسی باوردارد که این شکاف باریک هر روز مسیر تعداد زیادی پیر و جوان باشد البته عکس 45درجه بسمت راست چرخیده است در اینجا باید کاملا خزیده جلو رفت

                

              دیدن نور بعد از یک غارنوردی ذر فضائی کاملا تاریک گاهی با نور فانوس و گاه چراغ قوه جذابیت و هیجان خاصی دارد.

           

در عکس زیر درختی در دهانۀ دیگر کوه که تنها افراد را به این مسیر می کشاند وراهی به پائین ندارد لذا باید که دوباره ازهمان موانع وفراز و فرود ها بگذشت و به تنها راه خروجی اصلی دل بست اما عکسهای یادگاری پای درخت مجذوب خود زمینه ساز خاطرات ماندنیست

            

 در اینجا هیچکس با هیچکس غریبه نیست همه با هم عکس می گیرند و شماره ارتباط میدهند و  وقتی به پائین رسیدند زندگی عادی همه چیز را از یادها میبرد و دریغ از یک خبر 

   

       اینجا همدان نیست این حجاری ها در پائین کوه و در نزدیکی غار شاهپور حکاکی شده است

                   دو نمونه از تابلوهای اطلاع رسانی در ورودی غار