ازشمار دوچشم یک تن کم                     وزشمار خرد هزاران بیش  

         نمی دانم گوینده جمله «چقدر زود دیر میشود» چه کسی بود اما درعمر کوتاه زندگی ام پیوسته بفهوم آن پی بردم و هرچه تلاش کردم باز هم دیرشده بود.

          بارها تصمیم گرفتم بدیدار استادطیبات که در نزدیکی خانه ام و در کانون آموزش و پرورش در کنارشان بودم رفته واز خدمات شبانه روزی ایشان در زمان طفولیت ، دوران جوانی و هنگام خدمت و بازنشستگی بیوگرافی کاملی تهیه کنم.

          اما هرگزباورنداشتم که زمان بسرعت می گذرد و باید سریعترحرکت کرد، زیرا از دست دادن هرلحظه در حقیقت ماندن است و درجا زدن. و چنین هم شد

                       

استاد طیبات خستگی ناپذریربودند حتی هنگام بیماری مهلک سرطان تا آخرین رمق برای احقاق حقوق فرهنگیان و اهداف عالی خود دست از تلاش  وکوشش نکشیدند

قبل از هرچیز فرمی را که درهمایش 26شهریور82 جناب طیبات تنظیم نمودند عینا  برای اطلاع همگان برشته تحریر در آورده و سپس بشرح یاد داشت هایم که در معیت ایشان بودم خواهم پرداخت.

  26شهریور82     دبیرستان ایرانشهر

دبیر گرامی جناب آقای جلیل طیبات

با توجه به اینکه این دبیرستان در نظر دارد از خاطرات و عملکرد دبیران موفق برای استفاده دیگر همکاران مجموعه ای به صورت کتاب تهیه نماید خواهشمندیم موارد زیر را پاسخ داده و با مشخصات و عکس خودتان تحویل دبیرستان دهید:

مشخصات فردی:

سابقه کار: 46 سال    مدرک: لیسانس     رشته تحصیلی: جغرافیا و تاریخ     فارغ التحصیل از دانشگاه: دانشسرایعالی تهران

پست های قبلی: دبیر، معاون و مسئول دانشسرای راهنمایی   تدریس در مقاطع تحصیلی: دبیرستان، دانشسرای مقدماتی، دانشسرای راهنمایی

موارد:

1- خاطرات آموزشی شما: کلاس ششم ادبی دبیرستان رضا پهلوی «آزادی امروز» درس داشتم درس کشور شوروی بود. نحوه تدریس این بود ابتدا نقشه کشورها را با گچ رنگی روی تخته سیاه می کشیدم همه قسمت هایی را که می خواستم برای دانش آموزان توضیح دهم با گچ رنگی روی نقشه مشخص می کردم سپس درس را شروع می کردم. سال تحصیلی 44-45 کلاس هم هر جمعیت بود «رشته ادبی» اکثر دانش آموزان این کلاس بعداً دوره یکساله تربیت معلم را گذراندند و معلم شدند و تعدادی هم بگمانم هفت نفر وارد دانشگاه شدند.

بعلت خاصی شب نتوانستم خود را آماده کنم برای کلاس، وارد کلاس شدم کشیدن نقشه شوروی مشکل بود و اسم شهرها هم مشکلتر. معمولاً گاهی دانش آموزان در ابتدای کلاس سوالی می کردند و من هم جواب می دادم حال در چند دقیقه یا یکساعت!! کسی سوالی مطرح نکرد کلاس کاملاً ساکت دانش آموزان منتظر من بودند که مطالب را یادداشت کنند. نگاهم به تخته سیاه افتاد دیدم تخته سیاه تمیز نیست دانش آموزی بلند شد تخته را تمیز کند گفتم نه عزیزم گرد گچ دانش آموزانی که این جلو نشسته اند را اذیت می کند امروز نقشه روی تخته سیاه نمی کشم تا این دفعه بدانید که تخته سیاه را باید زنگ تفریح تمیز کنند نفس راحتی کشیدم حال ارائه درس و تلفظ اسامی روسی ماندجلود شروع بدرس کردم ولی کمی تند تا دانش آموزان نتوانند مطالب را یادداشت کنند همه فقط گوش می دادند منهم بجای مطالب کتاب از مطالب جالب شوروی و اطلاعات عمومی می گفتم. کلاس تمام شد گفتم درس را فهمیدید کسی جواب نداد گفتم درس در جلسه بعد تکرار خواهد شد.

2- نحوه پرسش کلاسی شما:

در بدو ورود به کلاس ابتدا جو کلاس را برانداز می کردم آیا دانش آموزان آماده پرسش درس هستید؟  یا بعلت مشکل بودن درس و یا امتحان داشتن درس دیگر آمادگی ندارند در این صورت می گفتم با آرامش درسی که امتحان یا بعلت مشکل بودن درس و یا امتحان داشتن درس دیگر آمادگی ندارند! در این صورت می گفتم با آرامش درسی که امتحان دارید مطالعه بفرمایید و اگر درس برای آنان مشکل بود یا به علتی دیگر در پاسخی سوالی از دانش شروع به صحبت می کردم تا کلاس تمام شود موضوع در اطراف درس بود یا مسایل زندگی بخصوص چگونه کنار آمدن با مشکلات و غیره.

3- شیوه و نحوه تدریس شما:

تدریس همیشه توام با نقشه بود چه حغرافیا چه تاریخ اگر نقشه در مدرسه نبود خودم نقشه را می کشیدم و سپس درس را شروع می کردم این شروع در کلاسهای مختلف یکسان نبود در اینجا سلیقه معلم در ارائه درس در هر کلاسی دخالت دارد که مثلاً در این کلاس می توان مسایل اجتماعی و زندگی را توام با درس نمود یا خیر.....

4- شیوه کلاسداری شما:

با تسلط بر درس، در هر کلاس متناسب با جوّ کلاس که برای هر معلّمی شناخت آن آسان است کلاس را اداره می کردم البته همیشه در این مدت معلمی شب درس را مرور می کردم باضافه مطالب جانبی اولین مسئله و مهمترین آن تسلط بر درس و رعایت حرمت کلاس بود. همیشه با دانش آموزان می گفتم تا معلم وارد اطاق نشده کلاس نیست. همین معلم بقصد تعلیم و تربیت وارد اطاق شد اطاق کلاس می شود و حرمت دارد ما همگی باید این حرمت را حفظ کنیم!

الف: موارد زیر را به طور خلاصه جواب دهید:

شیوه رفتار شما با:

1- کادر مدرسه: در چهارچوب قوانین توام با احترام و رعایت حرمت همه همکاران از پایین تا بالا چون اگر به ضرر دانش آموز بود با مشورت همکاران هم رشته به نفع دانش آموز عمل می کردیم.

2- بخشنامه های اداری: البته رعایت میشد اگر به ضرر دانش آموز نبود حتی در امتحانات هم آهنگ کشوری «پایان سال»

3- دانش آموزان خوب: رعایت حرمت و شخصیت همه دانش آموزان چه قوی و چه ضعیف با توجه به مشکلات وسایل زندگی آنها و جامعه.

4- دانش آموزان ضعیف:

5- دانش آموزان از نظر اخلاقی: با صحبت کردن البته با کمال ادب نه بصورت تحکم! مسئله ای با دانش آموزان نداشتم و همیشه بعنوان دوست و مشاور بودم.

6- اردوها و مسابقات (علمی- ورزشی.......): در اردوها کم شرکت می کردم.

7- آزمون های مختلف (علمی- مقایسه ای.................): سعی بر این بود با تهیه تست کمک آموزشی به دانش آموزان کمک کنم

8- اهداف کلی و جزیی از آموزش: تعلیم و تربیت و آماده ساختن دانش آموز برای ورود به جامعه

ب: راهکارهای پیشنهادی شما برای بهبود کیفیت علمی آموزشی دبیرستان

گرچه دبیرستان می بایست در چهارچوب بخشنامه¬ ها عمل بکند ولی یک مدیر با توجه به موقعیت مکان و زمان و شرایط کمی و کیفی و رعایت حرمت و شخصیت همکاران و دانش آموزان باید محیط صمیمی و موفقی را برای هر دو قشر فراهم سازد.          با تشکر- دبیرستان ایرانشهر    26شهریور82)